JJK:n historian ensimmäinen Veikkausliigakausi päättyi tiukkojen vaiheiden jälkeen helpottavaan juhlaan, kun joukkue varmisti sarjapaikkansa myös kaudelle 2010 karsintojen kautta. Toimitusjohtaja Joni Vesalainen löytää kaudesta 2009 jyväskyläläisittäin niin hyvää kuin myös parantamisen varaa.

Vesalaisen mukaan olennaisin anti kaudelta 2009 oli se, että JJK pelaa Veikkausliigassa myös ensi kaudella.
- Pääsimme minimitavoitteeseemme ja säilytimme liigapaikan, se oli ehdottomasti positiivista, Vesalainen sanoo.
- Toivottavasti pystyimme myös näyttämään, että olemme uskottava toimija niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin.

Itse Veikkausliigan pelillinen taso yllätti jyväskyläläiset.
- Pelaajien hyvä taso oli yllätys ja myös se, että pelin taso liigassa oli niin paljon parempaa, Vesalainen myöntää.

Vesalainen näkee kuitenkin, että parannettavaakin on niin Jyväskylässä kuin Veikkausliigassa yleisestikin.
- Kyllä kaikkien pitää parantaa toimintamalleja ja tehdä koko ottelutapahtumasta kiinnostava. Pelaajat pitää saada enemmän esille, he ovat kuitenkin niitä jotka eniten kiinnostavat. Me tarvitsemme enemmän persoonia niin kentälle kuin kentän laidallekin.
- Voi tässä omalta osaltakin keksiä paljon parannettavaa.

Harjun stadionin ottelutapahtumista voi kaudelta 2009 poimia joka tapauksessa yhden merkittävän positiivisen piirteen. JJK houkutteli ensimmäisellä liigakaudellaan lehtereille komeasti yleisöä.
- Karsintapeli mukaan lukien keskiarvo oli 3261, kun se edellisellä kaudella Ykkösessä oli 2085, Vesalainen toteaa tyytyväisenä.
- Kun yhteistyökumppaneita kiersin viime talvena, niin puhuin 3000 keskiarvosta. Vähän sitä silloin epäiltiin, mutta nyt on kiva lähteä uudelle kierrokselle, kun pystyimme nostamaan keskiarvon jopa lupaamaamme korkeammaksi.

JJK:ssa ei olla yleisönkään suhteen kuitenkaan tyytyväisiä nyt saavutettuun, vaan rimaa nostetaan entisestään.
- Mitään keskiarvotavoitetta ensi kaudelle ei vielä ole asetettu, sen aika on keväämmällä. Kausikortit ovat nyt tulleet ennakkomyyntiin ja tavoittelemme 1500 myytyä kausikorttia, mikä tarkoittaisi aika väistämättä myös uutta keskiarvoennätystä, Vesalainen laskee.

Tärkein markkinointiväline myös pääsylipuille on Vesalaisen mukaan kuitenkin kentällä.
- Joku viisas on sanonut, että voittava joukkue vetää 30 prosenttia lisää katsojia. Tähän myös pyrimme eli saamaan kokoon joukkueen, joka pystyy voittoihin. 

Kuva: Jyväskyläläisyleisö sai kokea uusia futiselämyksiä JJK:n ensimmäisellä Veikkausliigakaudella 2009. Mika ”Lada” Lahtinen ja JJK:n joukkue sai arvokasta kokemusta lähdettäessä uuteen kauteen 2010.

www.veikkausliiga.com / fcjjk.com